Założenia analizy przedwdrożeniowej
Analiza przedwdrożeniowa jest bardzo istotnym etapem podczas wdrażania jakiegokolwiek systemu. Priorytetem tej metody jest identyfikacja obecnych procesów oraz odszukanie elementów, które wymagają likwidacji bądź przekształcenia. Jeżeli żadne z tych działań nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, decydujemy się na opracowanie nowych procesów.
Podczas analizy gromadzone są informacje, na podstawie których sprawniej radzimy sobie z przyszłymi wyzwaniami. Skupiamy się też na skonkretyzowaniu potrzeb i oczekiwań klienta po to, by zespół wdrożeniowy wiedział, jakie założenia musi spełnić.
Etapy analizy przedwdrożeniowej
Jakość zgromadzonych informacji wyznacza przebieg całego projektu. Zostają również określone techniczne i biznesowe aspekty systemu informatycznego, który ma zostać wprowadzony. Definiujemy także wszelkie wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne oraz założenia, jakie mają użytkownicy w odniesieniu do nowego systemu.
Korzyści analizy przedwdrożeniowej dla klienta
Znajomość realnych kosztów projektu
Z racji tego, że w dokumencie analizy znajdują się wszystkie szczegóły projektu, zdecydowanie łatwiej jest zaplanować jego koszty. Dzięki analizie przedwdrożeniowej poznajemy oczekiwania i wymagania klienta, których znajomość jest kluczowa w utworzeniu jak najdokładniejszej wyceny. Podczas szacowania kosztów produktu pod uwagę brane są koszty dzieła, którego właściwości zostały ustalone przez obie strony.
Krótszy czas realizacji projektu
Dzięki znajomości terytorium wykonywanej pracy, określenie planu działania przyczynia się do skrócenia czasu realizacji projektu. Poprzez orientację w obszarze działań, zwiększa się możliwość dokładnego planowania i rezerwacji zasobów, w konsekwencji czego czas przeznaczony na realizację projektu się redukuje.
Możliwość łatwiejszego wprowadzania zmian
Analiza przedwdrożeniowa pozwala klientowi dowiedzieć się, jak będzie wyglądał i funkcjonował przyszły system jeszcze przed wdrożeniem. W związku z tym klient będzie w stanie zweryfikować swoje pomysły lub „przetestować” je ze współpracownikami, z których będą korzystać na co dzień. Proces analizy jest więc bardzo pomocny w kontekście wprowadzania aktualizacji w procesie.
Możliwość lepszego poznania zespołu
Pozytywnym skutkiem przeprowadzenia analizy przedwdrożeniowej jest umocnienie więzi w obu zespołach, jak i zapoznanie ich między sobą. Poprzez obserwacje tego, w jaki sposób będzie się kształtować współpraca, można wyciągnąć wnioski w kwestii poziomu porozumienia między zespołami w trakcie przyszłej pracy nad projektem. Owa wiedza jest przydatna jeszcze przed zaangażowaniem się we wdrożenie systemu.
Lepsze szanse realizacji oczekiwań
Po przeprowadzonej analizie zarówno klient, jak i przedsiębiorstwo dostarczające oprogramowanie, uświadamiają sobie realne potrzeby i cele, do jakich dąży organizacja interesanta. Ustalenie priorytetów firmy przyczynia się do osiągnięcia znacznie większego sukcesu, niż kiedy miałoby się to odbyć bez planu.
Doradztwo
Profesjonalna perspektywa firmy klienta, daje możliwość zidentyfikowania niedostrzeżonych wcześniej problemów. „Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia”, dlatego jako organizacja spoza środowiska przedsiębiorstwa możemy przyjrzeć się jego aktywności z dalszej perspektywy. Jest to okazja, aby odpowiedzieć na pytania, na które nikt nigdy nie odpowiedział, ani nawet nie pomyślał, aby je zadać.
Korzyści analizy przedwdrożeniowej dla wykonawcy
Klarowne oczekiwania
Za pomocą analizy przedwdrożeniowej wizja klienta i dostawcy staje się zintegrowana. W rezultacie wszystkie kryteria są prawidłowo zaplanowane i uzyskuje się pełny obraz systemu. Zespół wykonawców dokładnie wie, jakie są ich obowiązki, co pomaga im w pracy oraz przekłada się na efekt projektu.
Właściwe rozplanowanie zadań
Znajomość wszystkich części projektu przez członków zespołu dostarczającego oprogramowanie przyczynia się do sprawniejszej organizacji pracy, uwzględniając potrzeby pozostałych projektów, które są realizowane. Pozwala to odpowiednio zoptymalizować czas pracy, a także uniknąć przestojów, np. w produkcji. Właściwe rozplanowanie zadań zapewnia sprawne przeprowadzenie wszystkich niezbędnych działań.
Czynny udział ze strony klienta
Brak zaangażowania klienta w proces tworzenia projektu jest częstym problemem. Niejednokrotnie zdarza się tak, że klient ma błędne przekonanie co do tego, iż specjaliści IT powinni znać odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące systemu. Dzięki analizie przedwdrożeniowej już od początku projektu buduje się partnerską relację między klientem a wykonawcą, co przyczynia się do wzajemnego zrozumienia.
Efekt analizy przedwdrożeniowej
Efektem analizy przedwdrożeniowej jest przejrzysta koncepcja procesów biznesowych zachodzących w firmie, jasne określenie celów i oczekiwanych efektów wdrożenia oraz lista modułów wraz ze szczegółowym opisem ich funkcji. Po przeprowadzonej analizie zyskujemy interpretację ograniczeń i komplikacji, a także sugerowane koszty wdrożenia i wyznaczone terminy.
Dlaczego nie warto realizować projektu bez analizy przedwdrożeniowej?
Analiza przedwdrożeniowa jest procesem, dzięki któremu przewidziane zostają potencjalne problemy, jeszcze przed wdrożeniem oprogramowania. Działanie bez zweryfikowania komponentów przedsiębiorstwa może skutkować niepowodzeniem całego programu. Bez dogłębnego rozpoznania wymagań projektowych i ograniczeń łatwo jest nieprawidłowo oszacować koszty. Analiza wpływa także na wyznaczenie jasnych celów projektu, bez których trudno zrozumieć do czego ma on zmierzać. Kolejną przeszkodą, jaka może się pojawić wtedy, gdy proces nie zostanie przeprowadzony, jest zamieszanie, co do harmonogramów, rezultatów i zobowiązań grupy projektowej. Bez przeprowadzenia analizy przedwdrożeniowej dużo ciężej jest dostrzec przydatne informacje, mające kluczowy wpływ na powodzenie wdrożenia oprogramowania.
Twój głos jest dla nas ważny – skontaktuj się z nami!
Dane firmy
Asiston Sp. z o. o.
ul. Nad Przyrwą 13
35-234 Rzeszów
REGON: 061443359
NIP: 9212029007
KRS: 0000429107