Omnichannel (czyli wielokanałowość) jest rozszerzeniem koncepcji sprzedaży tzw. multichannel. Cechą wyróżniającą wielokanałowość jest zintegrowana oraz spójna sprzedaż we wszystkich kanałach. Aby omnichannel dobrze funkcjonował, niezbędne jest zwiększenie przepływu informacji w przedsiębiorstwie, jak również wśród jej partnerów. Koncepcja wielokanałowości ma również bezpośredni wpływ na proces zarządzania magazynami oraz logistyki.
Omnichannel jest odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku – pozwala sprawnie obsłużyć klientów hurtowych, detalicznych oraz indywidualnych. Składane przez nich zamówienia różnią się między sobą pod względem częstotliwości, ilości produktów, jak również wahań popytu na przestrzeni roku. Zarządzający magazynami, mając na uwadze te różnice, muszą podjąć decyzję, jak prowadzić magazyn, aby obsłużyć wszystkich klientów.
Korzyści omnichannel
Magazyn wielokanałowy różni się od tradycyjnego magazynu tym, że obsługuje przychodzące zamówienia z kanałów internetowych, stacjonarnych, a także wszystkich innych możliwych.
Zastosowanie strategii omnichannel w magazynie niesie za sobą następujące korzyści:
- skrócony czas dostawy zamówień,
- zorganizowana współpraca na linii magazyn – odbiorca,
- różnorodne formy dostawy składanych zamówień,
- szeroka gama oferowanych produktów.
Prowadzenie e-commerce w połączeniu z rozwiązaniami płynącymi z omnichannel zapewnia klientom najlepsze doświadczenia związane z zakupami. Podejście to pomaga stworzyć doskonałą usługę dla klientów. Omnichannel pozwala ujednolicić doświadczenia online dla kupującego.
Sukces strategii omnichannel zależy od czynników, takich jak:
- punkty styku (wszystkie miejsca oraz sytuacje, w których klient ma styczność z marką),
- zachowania klientów,
- cyfrowe punkty kontaktu (momenty, w których klient bezpośrednio lub pośrednio wchodzi w kontakt z firmą, za pośrednictwem kanałów internetowych),
- wcześniejsze doświadczenia klientów z marką,
- dane i technologia.
Marki posiadające wielokanałowe platformy e-commerce notują znaczące korzyści w odniesieniu do swojej działalności.
Zastosowanie omnichannel w handlu internetowym pozwala:
- Zachować spójność marki – niezależnie od tego, w jaki sposób klient dociera do marki, przekaz o niej jest zawsze taki sam.
- Lepiej zrozumieć podróż klienta – gromadzenie informacji o klientach, pochodzących z różnych kanałów, pozwala określić typy klientów, którzy są zainteresowani ofertą. Tym samym można dokonać personalizacji.
- Zwiększyć konwersje sprzedaży – posiadanie strategii omnichannel dla e-commerce pomaga w zrozumieniu zachowań klientów podczas dokonywania zakupów, a tym samym budować relacje z klientami (ma to bezpośrednie przełożenie na wolumen sprzedaży).
Chcesz zoptymalizować procesy logistyki magazynowej?
Dowiedz się więcej o Asiston WMS!Trendy w omnichannel 2023
Według prognoz w najbliższym czasie omnichannel nadal będzie się rozwijał. Wraz ze wzrostem liczby dostępnych kanałów, urządzań oraz rozwojem technologii, umożliwiającej wielokanałowe doświadczenia, rosną oczekiwania klientów.
Wybrane trendy omnichannel w 2023 roku:
- Korzystanie z wielu kanałów podczas zakupów może przyjąć następujące formy:
- zakup online z odbiorem osobistym w sklepie,
- zakup w sklepie z dostawą do domu,
- zakup online ze zwrotem w sklepie.
- Łańcuch dostaw kluczowym aspektem. Klienci oczekują, że produkty będą dostępne „od ręki” zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i sklepie internetowym. Dlatego też niezbędne jest utrzymanie odpowiedniego zaopatrzenia magazynu.
- Integracja całego systemu. Aby system odpowiednio działał niezbędna jest integracja głównych komponentów magazynu, punktów sprzedaży itp. Efektem tych działań jest synergia, pozwalająca na swobodny przepływ informacji.
- Dane zyskują na znaczeniu. Postawą każdej strategii omnichannel są dane dotyczące klientów. Im więcej danych, tym większa szansa na stworzenie doświadczeń, zachęcających klientów do powrotu. Od 2023 roku przestają istnieć pliki Cookie. Firmy uzyskają tylko te informacje o klientach, które oni sami im przekażą. Dlatego kluczowym aspektem będzie budowanie zaufania wśród klientów względem firmy.
Zastosowanie strategii omnichannel w biznesie ma niebotyczne znaczenie. Współcześni klienci chcą, aby dostosować się do ich potrzeb. Wielokanałowość sprzedaży pozwala poznać, a następnie zaspokoić ich potrzeby.
Najpopularniejsze wpisy
5 wyzwań kierownika magazynu
Zarządzanie magazynem jest kluczowym procesem, który nie tylko wymaga precyzji…
Co oznacza Cyfrowy Paszport Produktu…
UE zamierza wprowadzić mechanizm elektronicznych dokumentów, który pozwoli użytkownikom śledzić…
9 kroków do skutecznego wdrożenia…
Odkryj kluczowe kroki, które zapewnią efektywne wdrożenie systemu zarządzania magazynem…
Bezpieczeństwo w magazynie
Bezpieczeństwo w magazynie to podstawa działalności każdej firmy logistycznej. Zagrożenia…
Zobacz nasze realizacjeNasze realizacje
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system do zarządzania procesami logistyki magazynowej z rozbudowanymi modułami przyjęć i wydań magazynowych dla firmy Krakfach.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię sprzedaży B2B z rozbudowanymi modułami reklamacji i e-faktur dla firmy ART-MAR.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system elektronicznego obiegu dokumentów z rozbudowanym modułem pism przychodzących i wychodzących.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię B2B z rozbudowanym katalogiem produktów oraz integracją z Subiektem Nexo.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową platformę sprzedaży B2B z zaawansowanym systemem cenników, rozbudowanym filtrowaniem oraz wielokoszykowością dla hurtowni części elektronicznych Micros.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.
Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacją wewnętrzną w firmie.
Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, usprawniający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami
Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.
Zainteresowany wdrożeniem Systemu WMS w Twojej firmie? Porozmawiajmy.
Dane firmy
Asiston Sp. z o. o.
ul. Nad Przyrwą 13
35-234 Rzeszów
REGON: 061443359
NIP: 9212029007
KRS: 0000429107