Co oznacza Cyfrowy Paszport Produktu i jak skutecznie nim zarządzać?

UE zamierza wprowadzić mechanizm elektronicznych dokumentów, który pozwoli użytkownikom śledzić pochodzenie i sposób produkcji określonych produktów. Kluczowym składnikiem tego systemu jest Cyfrowy Paszport Produktu (DPP).

kod QR

Cyfrowy paszport produktu – co to jest?

To elektroniczny dokument, który umożliwia każdemu konsumentowi śledzenie historii danego produktu od jego początku do końca życia. Cyfrowy Paszport Produktu obejmuje zestaw danych, które pozwalają zidentyfikować produkt za pomocą unikatowego kodu dostępnego elektronicznie przez różne media, takie jak kod QR, kod kreskowy lub technologia NFC.

 

W rezultacie podstawowe informacje o produkcie będą dostępne nawet bez połączenia z Internetem.

 

Zapewniając w ten sposób większą przejrzystość, ułatwia świadome wybory zakupowe, wspiera naprawę, recykling oraz ogranicza ilość odpadów. Dodatkowo, służy organom publicznym w skuteczniejszym monitorowaniu i wykrywaniu fałszywych produktów oraz praktyk marketingowych wprowadzających konsumentów w błąd, w związku ze zgodnością towaru z normami ochrony środowiska.

Dlaczego stworzono Cyfrowy Paszport Produktu?

Zadaniem Cyfrowego Paszportu Produktu jest osiągnięcie trzech głównych celów:

 

  • Przechowywanie informacji o produkcie i jego dystrybucji, udostępnianie tych danych w sposób umożliwiający lepsze zrozumienie dla wszystkich zainteresowanych stron, włącznie z nabywcami.
  • Zwiększenie możliwości identyfikacji produktów na różnych etapach ich produkcji.
  • Usprawnienie przeprowadzania kontroli zgodności przez odpowiednie organy.

Masz pytania? Umów się na bezpłatną konsultację!


Jakie są korzyści z wdrożenia Cyfrowego Paszportu Produktu?

Cyfrowy Paszport Produktu ma na celu przyniesienie korzyści dla wszystkich. Dla konsumentów oznacza to większą bezproblemowość i łatwy dostęp do wszystkich informacji o produkcie, co pozwala na bardziej świadome i komfortowe zakupy.

 

Przedsiębiorcy natomiast będą mogli się wyróżnić, podkreślając swoje zrównoważone podejście do zarządzania cyklem życia towaru.

Cyfrowy Paszport Produktu będzie do użytku w formie cyfrowej, prostej do zapoznania się i korzystania przez zainteresowanych. Dostęp do niego będzie możliwy poprzez zeskanowanie kodu QR na towarze lub przez stronę internetową, gdzie użytkownicy będą mogli wyszukać i analizować informacje o produktach.

 

Dokument ten będzie musiał być systematycznie aktualizowany przez przedsiębiorców, aby zawierał najnowsze informacje o produkcie, jego częściach składowych oraz wpływie na ekosystem. To wymaga połączenia systemów IT producentów z platformami cyfrowych paszportów oraz kooperacji z dostawcami i partnerami w całym łańcuchu dostaw.

 

Szczegółowy harmonogram wdrażania cyfrowych paszportów produktów może różnić się zależnie od regionu i specjalizacji firmy. W Unii Europejskiej ta koncepcja stanowi element planu dotyczącego zrównoważonego rozwoju. Ostateczny termin wdrożenia będzie zależał od postępu prac legislacyjnych i technicznych. Obecnie wdrożenie zaplanowano na 2026 rok.

Jakie oprogramowanie wybrać do Cyfrowego Paszportu Produktów?

  • WMS (Warehouse Management System)

Systemy zarządzania magazynem (WMS) stanowią doskonałe rozwiązanie dla firm, które potrzebują dostarczać informacje o swoich produktach przez różne kanały dystrybucji. WMS odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu, zarządzaniu i udostępnianiu danych dotyczących przechowywanych w magazynie produktów, co sprawia, że ma istotne znaczenie dla Cyfrowego Paszportu Produktu.

 

Integracja WMS z cyfrowym paszportem produktów umożliwia kompleksowe zarządzanie dokumentacją produktów, co prowadzi do poprawy efektywności, przejrzystości i zgodności operacyjnej przedsiębiorstwa. Dzięki tej integracji firma może skuteczniej zarządzać ryzykiem, szybciej reagować na zmiany w otoczeniu biznesowym oraz lepiej spełniać oczekiwania klientów i partnerów biznesowych.

 

  • LOGITO

Platforma low-code LOGITO umożliwia modelowanie i optymalizację dowolnego procesu biznesowego w przedsiębiorstwie. Jest uniwersalna i sprawdzi się w każdym dziale, niezależnie od branży, m.in. finansach, w księgowości, sprzedaży bądź produkcji. Implementacja LOGITO pomaga usprawnić procesy, a także zoptymalizować przepływ i przechowywanie dokumentów. Oprócz faktur, umów, wniosków czy zamówień, platforma wspiera obsługę Cyfrowych Paszportów Produktów.

 

Elektroniczny obieg dokumentów to rozwiązanie, które ułatwia zarządzanie Cyfrowymi Paszportami Produktów. Dzięki niemu zespół ma szybki dostęp do informacji, a komunikacja staje się bardziej płynna. Ponadto, ten system pozwala obniżyć koszty związane z archiwizacją dokumentów.

Jak możemy Ci pomóc?

W Asiston specjalizujemy się w dostarczaniu systemów informatycznych dla firm. Do naszych autorskich produktów należą m.in. systemy do zarządzania magazynem, a także systemy elektronicznego obiegu informacji i dokumentów i z tego powodu dostarczymy Ci również wsparcie we wdrożeniu i integracji systemów z Cyfrowym Paszportem Produktu. Oferujemy usługi takie jak:

 

  • Wdrożenie lub integracja z systemem Asiston WMS/LOGITO – Wdrażamy systemy na podstawie dokładnej analizy celów i potrzeb przedsiębiorstwa klienta. Takie rozpoznanie skupia się na aktualnie wykorzystywanych przez klienta narzędziach i systemach, z którymi możliwa jest integracja, w tym z Cyfrowym Paszportem Produktu.

 

Chcemy wesprzeć Twoją firmę nie tylko w skutecznym zarządzaniu informacjami o produktach, ale także w promowaniu zrównoważonego rozwoju i budowaniu zaufania wśród klientów.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o oprogramowaniach do Cyfrowych Paszportów Produktów? Szukasz sposobów na zwiększenie efektywności i usprawnienie procesów w Twojej firmie? Skontaktuj się z nami. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.


Powiązane:

Zobacz nasze realizacje

asiston eod
Remondis

Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.

asiston wms
Topeshop

Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

asiston b2b
Ekolhouse

Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.

asiston eod
Serwis Kop

Zaprojektowanie elektronicznego systemu obiegu dokumentów.

asiston produkcja
Wanas

Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnego systemu Asiston Produkcja.

asiston wms
Reh4Mat

Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston e-commerce
Micros

Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową platformę sprzedaży B2B z zaawansowanym systemem cenników, rozbudowanym filtrowaniem oraz wielokoszykowością dla hurtowni części elektronicznych Micros.

asiston wms asiston produkcja
FotoGift4u

Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

asiston eod
Pestar

Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnego systemu Asiston EOD.

asiston wms
Auto Kasacja Recycling

Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.

asiston b2b
Topgan

Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.

asiston b2b
GB United

Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.

asiston eod
Arsanit

Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.

asiston eod
Hutrem Serwis Sp. z o.o.

Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacje wewnętrzną w firmie.

asiston e-commerce
WIPMEB

Zintegrowanie sklepu internetowego z Subiektem linii GT.

asiston dedykowane
OVS S.p.A.

Zaprojektowanie oraz wdrożenie zaawansowanego systemu sprzedażowego, pozwalającego na dynamiczne dopasowanie do oczekiwań i potrzeb klienta

asiston eod
Instytut Lecha Wałęsy

Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, ułatwiający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami

asiston wms
Profesjonal

Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.

asiston b2b
TechTime

W ramach realizowanego projektu zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy zaawansowaną aplikację sprzedażową – Asiston B2B.

asiston wms
VeggieFresh

Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy zaawansowany system magazynowy zwiększający efektywność przeprowadzanych procesów.

asiston wms
Uren Novaberry Sp. z o.o.

Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy zaawansowany system magazynowy.

Nasze realizacje

Remondis

Remondis
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.

Topeshop

Topeshop
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

Ekolhouse

Ekolhouse
Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.

Serwis Kop

Serwis Kop
Zaprojektowanie elektronicznego systemu obiegu dokumentów.

Wanas

Wanas
Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnego systemu Asiston Produkcja.

Reh4Mat

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień

asiston wms

Reh4Mat
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień
Zainteresowany wdrożeniem systemu w Twojej firmie? Porozmawiajmy.







    Wyślij wiadomość

    Biura:

    ul. Ciasna 9

    35-232 Rzeszów

    +48 17 785 25 56 biuro@asiston.pl

    ul. Cybernetyki 19B

    02-677 Warszawa

    +48 519 106 161 warszawa@asiston.pl

    Dane firmy

    Asiston Sp. z o. o.

    ul. Nad Przyrwą 13

    35-234 Rzeszów

    REGON: 061443359

    NIP: 9212029007

    KRS: 0000429107