Krajowy system e-faktur, czyli KSeF. Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Na początku 2022 roku ruszył w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Jak na razie użytkowanie systemu jest nieobowiązkowe i dobrowolne. Jednak zgodnie z przyjętą koncepcją przez Ministerstwo Finansów będzie to obowiązkowe od stycznia 2024 roku. KSeF będzie musiał obsłużyć ponad 2 mld faktur miesięcznie.

faktury

Z KSeF będzie mógł skorzystać niemalże każdy przedsiębiorca:

  • przedsiębiorcy zwolnieni z podatku VAT,
  • czynni podatnicy podatku VAT,
  • podatnicy zidentyfikowani w Polsce do szczególnej procedury unijnej OSS, którzy posiadają polski NIP.

Aktualnie przedsiębiorcy mogą używać systemu dzięki upublicznionej w kwietniu Aplikacji Podatnika KSeF. Oprócz tego, Ministerstwo Finansów opracowało także API (interfejs programowania aplikacji). Pozwala on na zintegrowanie zewnętrznych programów księgowych z systemem.

Co to jest Krajowy system e-Faktur?

Krajowy system e-Faktur został wdrożony przez Ministerstwo Finansów. Jest systemem ogólnokrajowym, dzięki któremu właściciele firm mogą zarówno otrzymać jak i wystawiać elektroniczne faktury ustrukturyzowane. Mają one w pełni zastąpić faktury papierowe. Elektroniczne faktury przyjmują format .xml., który jest zgodny ze strukturą logiczną e-faktury FA(1).

 

Po wprowadzeniu do systemu e-faktur wszystkich potrzebnych danych, przydzieli on dokumentowi unikatowy numer identyfikujący oraz oceni zgodność danych zawartych w takiej fakturze ze wzorem faktury ustrukturyzowanej. Faktura ma być uznana za wystawioną i doręczoną w dniu przyznawania przez system dokumentowi numeru identyfikacyjnego.

 

Autorzy krajowego systemu e-faktur zapewniają, że po całkowitym uruchomieniu będzie można przetworzyć ok. 100 mln faktur dziennie, a więc ok. 2,1 mld miesięcznie. System ma za zadanie przechowywać faktury przez 10 lat co sprawi, że zbierze ok. 30 PB danych.

Oszczędź czas i papier z naszym systemem elektronicznego obiegu dokumentów już dziś!

Dowiedz się więcej o Asiston EOD!

Jakie korzyści KSeF daje przedsiębiorcom?

Ministerstwo zaplanowało serię korzyści związanych z wprowadzeniem w przedsiębiorstwie faktur ustrukturyzowanych m.in.:

 

Krótszy czas oczekiwania na zwrot VAT

Krótszy okres zwrotu VAT (do 40 dni) będzie możliwy, gdy zostaną spełnione pewne warunki:

  1. Kwota podatku naliczonego lub jego nadwyżka, która została nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych nie przekroczy 3000 zł,
  2. Podatnik przez następne 12 miesięcy, poprzedzające okres, którego dotyczy wniosek:
  • był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • składał za każdy okres deklaracje VAT,
  • posiadał rachunek bankowy, który został wykazany na Białej Liście.

 

Brak przymusu wydawania duplikatów faktury ustrukturyzowanej

 

Nie ma ryzyka, że faktura ustrukturyzowana trafiając do KSeF ulegnie zniszczeniu czy zaginięciu.

 

Szansa na pomniejszenie podstaw opodatkowania VAT w rozliczeniowym okresie (w tym, w którym zostanie wystawiona faktura korygująca)

 

W fakturach korygujących in minus wystawionych w KSeF nie znajdą zastosowania przepisy wprowadzone przez Slim VAT w zakresie dokumentowania korekty (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT). To sprawia, że zarówno sprzedawcy jak i nabywcy będą mogli pomniejszyć podstawę opodatkowania VAT w okresie rozliczeniowym (w którym wystawiona zostanie faktura ustrukturyzowana korygująca) bez przymusu gromadzenia odpowiedniej dokumentacji.

 

Wygoda

 

Faktury elektroniczne będą wydawane zgodnie z jednym obowiązującym wzorcem. To sprawi, że będą bardzo łatwe w użyciu.

 

Standaryzacja

 

Wspólne rozliczenia oraz księgowanie faktur w systemach będą znacznie łatwiejsze.

Od kiedy obowiązuje KSeF?

Ministerstwo Finansów wstępnie zaproponowało nieobowiązkowe przystąpienie do platformy KSeF. To dlatego w latach 2022-2023 wykorzystywanie systemu jest dobrowolne. Natomiast zgodnie z dokumentem Rady Unii Europejskiej obowiązkowy KSeF ma obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku.

Pamiętajmy, że system e-faktur jest procesem kompleksowym i pochłaniającym wiele czasu, dlatego też jest to ostatni moment, aby dobrze zaplanować harmonogram wszystkich działań.

KSeF

    Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj na bieżąco artykuły z naszej bazy wiedzy oraz najnowsze wiadomości ze świata Asiston!

    Informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Asiston Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie (35-234), przy ulicy nad Przyrwą 13, nr KRS 0000429107. Kliknij i dowiedz się więcej o ochronie Twoich danych.

    Założenia Krajowego Systemu e-Faktur

    • Faktura będzie dokumentem wystawianym przez podatnika lub upoważnioną osobę (pracownika czy biuro rachunkowe) przy użyciu KSeF.
    • Dokumenty będą wystawiane zgodnie z przyjętym wzorem (struktury logicznej) upowszechnionym przez Ministra Finansów.
    • Będzie można je wystawić za pomocą odpowiednich narzędzi.
    • W 2022 r. korzystanie z KSeF jest nieobowiązkowe
    • Od października do grudnia 2021 roku Ministerstwo Finansów prowadziło pilotaż po to, aby odpowiednio przetestować nowe rozwiązanie.
    • Otrzymywanie faktur z użyciem KSeF wymagać będzie akceptacji odbiorcy.

    Zobacz nasze realizacjeNasze realizacje

    asiston eod
    Remondis

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.

    asiston wms
    Topeshop

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston b2b
    Ekolhouse

    Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.

    asiston eod
    Serwis Kop

    Zaprojektowanie elektronicznego systemu obiegu dokumentów.

    asiston produkcja
    Wanas

    Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnego systemu Asiston Produkcja.

    asiston wms
    Reh4Mat

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms
    Krakfach

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system do zarządzania procesami logistyki magazynowej z rozbudowanymi modułami przyjęć i wydań magazynowych dla firmy Krakfach.

    asiston b2b
    ART-MAR

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię sprzedaży B2B z rozbudowanymi modułami reklamacji i e-faktur dla firmy ART-MAR.

    asiston eod
    Pyzak

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system elektronicznego obiegu dokumentów z rozbudowanym modułem pism przychodzących i wychodzących.

    asiston b2b
    Paxer

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię B2B z rozbudowanym katalogiem produktów oraz integracją z Subiektem Nexo.

    asiston b2b
    Micros

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową platformę sprzedaży B2B z zaawansowanym systemem cenników, rozbudowanym filtrowaniem oraz wielokoszykowością dla hurtowni części elektronicznych Micros.

    asiston wms asiston produkcja
    FotoGift4u

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston eod
    Pestar

    Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnego systemu Asiston EOD.

    asiston wms
    Auto Kasacja Recycling

    Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.

    asiston b2b
    Topgan

    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.

    asiston b2b
    GB United

    Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.

    asiston eod
    Arsanit

    Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.

    asiston eod
    Hutrem Serwis Sp. z o.o.

    Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacją wewnętrzną w firmie.

    asiston eod
    Instytut Lecha Wałęsy

    Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, usprawniający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami

    asiston wms
    Profesjonal

    Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.

    asiston wms
    VeggieFresh

    Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy zaawansowany system magazynowy zwiększający efektywność przeprowadzanych procesów.

    asiston wms
    Uren Novaberry Sp. z o.o.

    Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy zaawansowany system magazynowy.

    Remondis

    Remondis
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.

    Topeshop

    Topeshop
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    Ekolhouse

    Ekolhouse
    Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.

    Serwis Kop

    Serwis Kop
    Zaprojektowanie elektronicznego systemu obiegu dokumentów.

    Wanas

    Wanas
    Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnego systemu Asiston Produkcja.

    Reh4Mat

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    asiston wms

    Reh4Mat
    Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.

    Zainteresowany wdrożeniem Systemu WMS w Twojej firmie? Porozmawiajmy.

      Biura:

      ul. Ciasna 9

      35-232 Rzeszów

      +48 17 785 25 56 biuro@asiston.pl

      ul. Cybernetyki 19B

      02-677 Warszawa

      +48 519 106 161 warszawa@asiston.pl

      Dane firmy

      Asiston Sp. z o. o.

      ul. Nad Przyrwą 13

      35-234 Rzeszów

      REGON: 061443359

      NIP: 9212029007

      KRS: 0000429107