RFID – AUTOMATYCZNA IDENTYFIKACJA
Oznaczanie przedmiotów etykietami RFID umożliwia przedsiębiorstwom automatyczną, jednoznaczną identyfikację, a także śledzenie zapasów i zasobów. Działanie to pozwala optymalizować liczne procesy w różnych obszarach życia społecznego oraz gospodarki. Automatyzacja wynikająca z zastosowania RFID w zarządzaniu łańcuchem dostaw przynosi znaczną zmianę wydajności i kosztów.
RFID (ang. Radio-Frequency Identification) to technologia obecna na rynku już od lat 70. XX wieku. Wykorzystywana jest do identyfikacji przedmiotów przy pomocy fali radiowych. Daje możliwość pobierania, a także zapisywania informacji na odległość z tzw. etykiet RFID.
Technologia identyfikacji częstotliwości radiowej znajduje zastosowanie m.in. w:
- zarządzaniu zapasami,
- śledzeniu zasobów,
- śledzeniu personelu,
- identyfikatorach,
- zarządzaniu łańcuchem dostaw,
- zapobieganiu fałszerstwom.
Etykiety RFID
Etykieta RFID (nazywana również tagiem RFID) składa się z procesora (układu scalonego) oraz anteny. Odpowiednie dane zapisywane są w pamięci podręcznej, a następnie transmitowane za pomocą anteny.
Zazwyczaj występują w trzech wariantach:
- RO – służy wyłącznie do odczytu,
- RW – daje możliwość zarówno zapisu i odczytu,
- WORN – pozwala na jednorazowy zapis oraz wielokrotny odczyt danych.
Istnieje możliwość podłączania technologii RFID z systemem ERP. Korzyścią tego rozwiązania jest dostęp do aktualnych informacji dotyczących lokalizacji obiektów posiadających metkę RFID.
Etykiety RFID mogą mieć charakter pasywny oraz aktywny. Ze względu na rozmiar oraz koszt implementacji najczęściej stosowane są tagi pasywne. Tagi pasywne wymagają „zasilania” przez czytnik RFID, zanim będą mogły przesyłać dane. W odróżnieniu od tagów pasywnych, aktywne tagi RFID mają wbudowane zasilanie (np. baterię), które pozwala przesyłać dane bez przerwy.
Identyfikowanie etykiet RFID
Tagi RFID można identyfikować w oparciu o częstotliwość fal radiowych. Na tej podstawie wyróżnić można następujące tagi:
- LS (Low Frequency) – niskiej częstotliwości, mają zakres od 30 do 300 KHz i zasięg odczytu do 10 cm.
- HF (High Frequency) – wysokiej częstotliwości, mają zasięg od 3 do 30 MHz i zasięg odczytu od 10 cm do 1 m (3 stopy). Systemy te są powszechnie używane w przypadku biletów elektronicznych, płatności lub aplikacji User Experience.
- UHF (Ultra-High Frequency) – ultra wysokiej częstotliwości mają zasięg od 300 MHz do 3 GHz i zasięg odczytu do 12 m (39 stóp). Są to systemy najczęściej używane do śledzenia zapasów detalicznych, garaży parkingowych, dostępu do drzwi i zarządzania aktywami.
Chcesz zoptymalizować procesy logistyki magazynowej?
Dowiedz się więcej o Asiston WMS!Jaką funkcję spełnia bramka RFID?
Bramką RFID nazywany jest system składający się z czytników oraz anten radiowych. Ich zadaniem jest odbieranie sygnału z poruszających się w bliskiej odległości tagów RFID. Sygnały te rejestrują informacje o obiektach m.in. dotyczące ruchu czy ich ilości.
Funkcje bramki RFID:
- pozwala dokładnie określić przemieszczają się osoby, pojazdy, maszyny oraz produkty,
- jest narzędziem wspierającym produkcję oraz identyfikacje produktów,
- może być wykorzystana jako narzędzie systemu bezpieczeństwa,
- pozwala usprawnić proces liczenia asortymentu,
- nadzoruje wszelki ruch wykonywane przez obiekty i osoby oznaczone tagiem EFID.
Bramki RFID to doskonałe narzędzie pozwalające wprowadzić automatyzację do przedsiębiorstwa. Dane odczytywane przez bramki są natychmiast przesyłane na serwer. Jest to ważne z punktu widzenia zarządzania, ponieważ pozwala na bieżące monitorowanie napływających informacji, a następnie na ich podstawie podejmowanie decyzji.
Optymalizacja procesów logistycznych
Etykiety RFID znalazły również zastosowanie w magazynach. Obecnie oczekuje się od nich coraz większej wydajności oraz zwinności. Tagi RFID ułatwiają pracę na każdym etapie logistyki magazynowej począwszy od identyfikacji i śledzenia po zarządzanie produktami. System ten daje magazynowi wiele możliwości. Oprócz kontroli towarów można również kontrolować inne procesy m.in. wjazd samochodów ciężarowych czy sprzętu przeładunkowego.
Korzyści zastosowania technologii RFID w logistyce:
- Gromadzone dane są klarowne i wolne od błędów – zarządzanie zapasami odbywa się w sposób automatyczny, wyeliminowane zostają błędy wynikające z ręcznego wprowadzania danych.
- Odporny na warunki środowiskowe – system jest niezwodny, niezależnie od panujących w otoczeniu warunków atmosferycznych (np. wysoka temperatura lub wilgotność).
- Bieżąca aktualizacja – system RFID zintegrowany jest z siecią bezprzewodową i systemem zarządzania zapasami w czasie rzeczywistym. Dzięki temu zawsze dostępne są aktualne informacje.
- Wpływa na wzrost produktywności pracowników – dzięki etykietom RFID pracownicy nie muszą poświęcać czasu na skanowanie kodów kreskowych, wyszukiwanie zagubionych przedmiotów czy liczenie stanów magazynowych. W zamian koncentrują się na przypisanym im zadaniom i wykonują je szybciej.
- Ponoszone koszty oraz straty są zmarginalizowane – śledzenie zasobów poprzez system RFID poprawia widoczność obiektów w magazynie. Pozwala to otrzymać aktualizację zawsze, gdy tylko jakikolwiek przedmiot został zgubiony.
Etykiety RFID zyskały na popularności, ponieważ pozwalają na automatyzacje wielu procesów. Implementacja technologii identyfikacji częstotliwości radiowej daje wymierne korzyści w postaci oszczędności czasu, pieniędzy oraz ograniczenia błędów. Dzięki RFID proces zarządzania łańcuchem dostaw staje się wydajny, a zaangażowanie ludzi w ten proces maleje.
Najpopularniejsze wpisy
5 wyzwań kierownika magazynu
Zarządzanie magazynem jest kluczowym procesem, który nie tylko wymaga precyzji…
Co oznacza Cyfrowy Paszport Produktu…
UE zamierza wprowadzić mechanizm elektronicznych dokumentów, który pozwoli użytkownikom śledzić…
9 kroków do skutecznego wdrożenia…
Odkryj kluczowe kroki, które zapewnią efektywne wdrożenie systemu zarządzania magazynem…
Bezpieczeństwo w magazynie
Bezpieczeństwo w magazynie to podstawa działalności każdej firmy logistycznej. Zagrożenia…
Zobacz nasze realizacjeNasze realizacje
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system do zarządzania procesami logistyki magazynowej z rozbudowanymi modułami przyjęć i wydań magazynowych dla firmy Krakfach.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię sprzedaży B2B z rozbudowanymi modułami reklamacji i e-faktur dla firmy ART-MAR.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system elektronicznego obiegu dokumentów z rozbudowanym modułem pism przychodzących i wychodzących.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię B2B z rozbudowanym katalogiem produktów oraz integracją z Subiektem Nexo.
Dla naszego Klienta – hurtowni podzespołów elektronicznych Micros – stworzyliśmy skalowalną i intuicyjną platformę sprzedaży B2B, którą wyposażyliśmy w system filtrów, moduł negocjacji oraz wiele innych nowoczesnych rozwiązań.
W ramach naszej realizacji dla FotoGift4u przygotowaliśmy oparty o narzędzia Asiston WMS i Asiston Produkcja, zintegrowany system pozwalający na automatyzację procesów magazynowych i produkcyjnych.
W ramach naszej realizacji dla firmy PESTAR zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy elektroniczny obieg dokumentów. System Asiston EOD wyposażyliśmy także w dopasowane do potrzeb organizacji funkcjonalności, które pozwoliły na usprawnienie kluczowych procesów biznesowych.
Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.
Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacją wewnętrzną w firmie.
Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, usprawniający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami
Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.
Zainteresowany wdrożeniem Systemu WMS w Twojej firmie? Porozmawiajmy.
Dane firmy
Asiston Sp. z o. o.
ul. Nad Przyrwą 13
35-234 Rzeszów
REGON: 061443359
NIP: 9212029007
KRS: 0000429107