Dropshipping światowym trendem w e-commerce
Dropshipping w ostatnim czasie stał się świetnym rozwiązaniem na biznes online, ponieważ nie wymaga od firmy przechowywania produktów w magazynie. Zamiast tego, sklep sprzedaje produkt i przekazuje zlecenie sprzedaży zewnętrznemu dostawcy, który następnie wysyła zamówienie do klienta. Innowacyjność, niewielkie koszty oraz łatwość tej metody sprawiają, że dropshippingowe sklepy stały się globalnym trendem w e-commerce.
Najistotniejszą różnicą między dropshippingiem, a standardowym modelem sprzedaży detalicznej jest to, że sprzedawca nie posiada zapasów. Zamiast tego sprzedawca w razie potrzeby kupuje zapasy od strony trzeciej – zwykle od producenta lub z hurtowni – w celu realizacji zamówień.
Dropshipping jest idealnym modelem biznesowym dla początkujących przedsiębiorców dlatego że, jest dostępny i zrozumiały. Dzięki takiemu rozwiązaniu, można w łatwy i szybki sposób przetestować różne pomysły biznesowe z niewielkimi wadami. Pozwala to zorientować się, w jaki sposób wybierać i sprzedawać pożądane produkty.
Oto kilka innych powodów dla których dropshipping jest tak popularny:
Wymagany jest mniejszy kapitał
Prawdopodobnie największą z jego zalet jest to, że istnieje możliwość uruchomienia sklepu internetowego bez konieczności inwestowania z góry tysięcy złotych. Tradycyjnie, sprzedawcy detaliczni musieli mieć ogromne ilości kapitału w zapasach.
Dzięki modelowi dropshippingu nie trzeba kupować produktu, chyba że dokonano już sprzedaży i nie zapłacono za to przez klienta. Bez większych początkowych inwestycji w tworzenie zapasów, możliwe jest rozpoczęcie pozyskiwania produktów i wystartowanie z odnoszącą sukcesy firmą dropshippingową przy niewielkich nakładach finansowych. W tej sytuacji nie angażuje się w sprzedaż za pośrednictwem jakichkolwiek zapasów zakupionych z góry (tak jak ma to miejsce w tradycyjnym handlu detalicznym), więc założenie sklepu o takim modelu wiąże się z mniejszym ryzykiem.
Proste rozpoczęcie pracy
Prowadzenie biznesu e-commerce jest dużo łatwiejsze, gdy nie ma potrzeby nadzorowania produktów fizycznych.
Dzięki dropshippingowi nie trzeba się martwić o:
- zarządzanie magazynem lub dokonywanie opłat,
- pakowanie i wysyłanie zamówień,
- śledzenie zapasów ze względów księgowych,
- obsługę zwrotów i przesyłek przychodzących,
- ciągłe zamawianie produktów i zarządzanie stanem magazynowym.
Niskie koszty ogólne
W przypadku w którym nie ma potrzeby zajmować się kupowaniem zapasów ani zarządzaniem magazynem, ogólne wydatki są dość niskie. W rzeczywistości, wiele odnoszących sukcesy sklepów dropshippingowych prowadzi się jako firmy domowe, wymagające niewiele więcej niż laptopa i kilku powtarzających się wydatków na jego prowadzenie. Wraz z ciągłym rozwojem koszty te prawdopodobnie wzrosną, ale nadal będą niskie (w porównaniu z tradycyjnymi firmami stacjonarnymi).
Elastyczna lokalizacja
Firma o tym modelu może być prowadzona z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy mieć tylko połączenie internetowe. Dopóki w łatwy sposób można komunikować się z dostawcami i klientami, to jest możliwość prowadzenia swojej firmy i zarządzania nią.
Szeroki wybór produktów do sprzedaży
Ze względu na to, że nie trzeba kupować z wyprzedzeniem sprzedawanych przedmiotów, można zaoferować swoim potencjalnym klientom szereg popularnych produktów. Jeśli dostawcy przechowują przedmiot, można wystawić go na sprzedaż w swoim sklepie internetowym bez dodatkowych kosztów.
Łatwiejsze do przetestowania
Dropshipping jest przydatną metodą realizacji zarówno przy uruchamianiu nowego sklepu, jak i dla właścicieli firm, którzy chcą sprawdzić apetyt klientów na dodatkowe kategorie produktów np. akcesoria lub zupełnie nowe linie. Do zalet można ponownie zaliczyć możliwość wystawienia i potencjalnej sprzedaży produktów jeszcze przed zobowiązaniem się do zakupów większej ilości zapasów.
Łatwiejsze do monitorowania
W tradycyjnym handlu detalicznym, jeśli otrzymuje się trzykrotną liczbę zamówień, zazwyczaj trzeba wykonać trzy razy więcej pracy. Wykorzystując dostawców dropshippingowych, większość pracy związanej z przetwarzaniem dodatkowych zamówień będzie ponoszona przez tych dostawców, co pozwala na rozwój przy mniejszych kosztach i mniejszej ilości pracy.
Wzrost sprzedaży zawsze przyniesie dodatkową pracę – przede wszystkim związaną z obsługą klienta, ale firmy wykorzystujące skalę dropshippingu, szczególnie dobrze sobie radzą w porównaniu z tradycyjnymi biznesami e-commerce.
Wszystkie powyższe korzyści, sprawiają że dropshipping jest bardzo atrakcyjnym modelem dla każdego, kto zaczyna korzystać ze sklepu internetowego lub dla tych, którzy chcą rozszerzyć swoją istniejącą ofertę produktów. Ale jak wszystkie podejścia, to rozwiązanie ma również swoje wady. Ogólnie rzecz biorąc, wygoda i elastyczność mają swoją cenę. Oto kilka niedociągnięć, które należy wziąć pod uwagę.
Sprawy inwentaryzacyjne
W momencie, gdy przechowuje się wszystkie własne produkty, stosunkowo łatwo jest śledzić, które znajdują się w magazynie, a które nie. Jeśli natomiast pozyskuje się towary z wielu magazynów, które realizują również zamówienia dla innych sprzedawców, zapasy mogą się zmieniać codziennie. Na szczęście w dzisiejszych czasach istnieje kilka aplikacji, które umożliwiają synchronizację z dostawcami. Tak więc dropshippersi mogą „przekazywać” zamówienia dostawcy za pomocą jednego lub dwóch kliknięć, co pomaga zobaczyć w czasie rzeczywistym, ile zapasów ma dostawca.
Niskie marże
Niskie marże są jedną z głównych wad działania w wysoce konkurencyjnej niszy dropshippingowej. W przypadku w którym, rozpoczęcie pracy jest tak łatwe, a koszty ogólne są tak minimalne, wiele konkurujących ze sobą sklepów otwiera sklep i sprzedaje produkty po najniższych cenach, próbując zwiększyć przychody. Ponieważ zainwestowali tak niewiele w rozpoczęcie działalności, mogą sobie pozwolić na działanie na niewielkich marginesach.
Błędy popełnione przez dostawców
Zostałeś obwiniony o coś, co nie było twoją winą, ale i tak musiałeś przyjąć odpowiedzialność za błąd – znajome, prawda? Nawet najlepsi dostawcy dropshippingu robią błędy przy realizacji zamówień – błędy, za które trzeba wziąć odpowiedzialność i przeprosić. A przeciętni dostawcy będą powodować niekończącą się frustrację z powodu brakujących produktów, nieudanych przesyłek i opakowań niskiej jakości, co może zaszkodzić reputacji firmy.
Zawiłe przesyłki
Przy współpracy z kilkoma dostawcami, produkty w sklepie internetowym będą pozyskiwane za pośrednictwem wielu różnych dropshipperów. To może skomplikować koszty wysyłki.
Przykład: Klient składa zamówienie na trzy pozycje, z których wszystkie są dostępne tylko u różnych dostawców. Za wysłanie każdego przedmiotu do klienta poniesie się trzy oddzielne opłaty za wysyłkę. Nie będzie to rozsądne jeśli przekaże się tę opłatę klientowi. Nawet jeśli uwzględnienie tych opłat ma sens, zautomatyzowanie tych obliczeń może okazać się trudne.
Słaba kontrola nad personalizacją i brandingiem
W przeciwieństwie do produktów wykonywanych na zamówienie lub druku na żądanie, dropshipping nie daje dużej kontroli nad samym produktem. Zwykle taki produkt jest zaprojektowany i oznaczony marką przez dostawcę. Niektórzy mogą mieć na uwadze pewne zmiany produktów, jednak to oni mają nad nim największy nadzór. Do wprowadzenia wszystkich dodatków albo zmian do produktów potrzeba minimalnej ilości zamówienia, aby było to opłacalne i dostępne dla producenta.
Chcesz zoptymalizować procesy logistyki magazynowej?
Dowiedz się więcej o Asiston WMS!Łańcuch dostaw w dropshippingu
Łańcuch dostaw to termin opisujący drogę, jaką pokonuje produkt – od pomysłu, poprzez produkcję, aż do rąk klienta.
Gdyby porozmawiać z zagorzałymi „guru” łańcucha dostawców to chcieliby, żeby łańcuch ten docierał aż do wydobycia materiałów (np. guma i ropa) używanych do produkcji przedmiotu.
Na początku wystarczy jednak zrozumieć trzech najbardziej właściwych graczy tworzących łańcuch dostaw: producentów, pracowników hurtowni i sprzedawców.
Producenci. Tworzą produkt, większość z nich nie sprzedaje ich bezpośrednio. Zamiast tego sprzedają je masowo pracownikom hurtowni i detalistom.
Kupowanie bezpośrednio od producenta jest najtańszym sposobem zakupu produktów w celu odsprzedaży. Jednak większość z nich ma minimalne wymagania dotyczące zakupu, które trzeba spełnić. Oprócz tego, trzeba nabyć produkty oraz wysłać je ponownie, żeby sprzedać je klientom. To właśnie z tych powodów łatwiej jest kupić je bezpośrednio z hurtowni.
Pracownicy hurtowni. Kupują hurtowo produkty od producentów, oznaczają je, a później sprzedają detalistom – w celu odsprzedaży. Ich wymagania dotyczące zakupów, są znacznie niższe niż te od producenta. Pracownicy hurtowni zaopatrują się w setek produktów producentów. Najczęściej działają w konkretnej branży albo niszy dropshippingowej.
Sprzedawcy. Sprzedawca detaliczny to każdy ten, kto prowadzi sprzedaż produktów bezpośrednio konsumentom za marżę. Firma, która realizuje zamówienia za pośrednictwem dostawców dropshippingu – jest sprzedawcą.
W momencie w którym zrozumiemy już jak działają poszczególni gracze, można się przyjrzeć w jaki sposób przetwarza się zamówienie wysłane bezpośrednio. Żeby to pokazać, musimy postępować według zamówienia w naszym teoretycznie założonym sklepie internetowym- specjalizującym się w akcesoriach do smartfonów. Nasz sklep dropshippingowy ma swoje wszystkie produkty od hurtowni, którą możemy nazwać hurtownią akcesoriów.
Krok 1: Złożenie zamówienia przez klienta
Pan Mariusz potrzebuje etui na swój smartfon i składa zamówienie w sklepie internetowym.
Po zatwierdzeniu zamówienia dzieje się kilka rzeczy:
- Sklep internetowy z akcesoriami i pan Mariusz otrzymają e-mail z potwierdzeniem (prawdopodobnie identycznym) nowego zamówienia, które jest automatycznie generowane przez oprogramowanie sklepu.
- Płatność pana Mariusza jest rejestrowana w trakcie realizacji transakcji i zostanie automatycznie przelana na konto bankowe sklepu
z akcesoriami.
Krok 2: Punkt sprzedaży akcesoriów telefonicznych składa zamówienie u dostawcy
W tym momencie następuje przekazanie przez punkt telefoniczny potwierdzenie zamówienia e-mail do przedstawiciela handlowego. Hurtownia akcesoriów ma zapisaną kartę kredytową sklepu internetowego i obciąży ją ceną hurtową towarów, wraz z wszelkimi opłatami za wysyłkę lub obsługę.
Krok 3: Hurtownia z akcesoriami wysyła zamówienie
Wychodząc z założenia, że produkty są w magazynie, a pracownik hurtowni mógł pomyślnie doładować kartę sklepu internetowego, hurtownia zapakuje i wyśle zamówienie bezpośrednio do klienta. Wprawdzie przesyłka pochodzi z hurtowni, ale nazwa i adres punktu sprzedaży będą zamieszczone na etykiecie z adresem zwrotnym. Logo natomiast będzie widoczne na fakturze i liście przewozowym. Po sfinalizowaniu wysyłki, hurtownia akcesoriów prześle fakturę i numer śledzenia do sklepu internetowego.
Ważne: Czas realizacji zamówień dropshippingowych jest często bardzo krótki. W większości dostawcy wysokiej jakości będą mogli odebrać zamówienie w ciągu zaledwie kilku godzin. Dzięki temu sprzedawcy mają możliwość złożyć reklamację wysyłki jeszcze tego samego dnia, nawet jeśli korzystają z dostawców dropshippingowych.
Krok 4: Punkt sprzedaży wysyła powiadomienie do klienta o wysyłce
Po uzyskaniu numeru śledzenia, sklep internetowy wysyła informację o śledzeniu przesyłki do klienta (dzieje się to prawdopodobnie dzięki interfejsowi e-mail, który jest wbudowany w interfejs sklepu internetowego). Po tym jak zamówienie zostanie wysłane, płatność zostanie pobrana i klient zostanie powiadomiony, cykl zamówienia i realizacji kończy się. Zysk albo strata sklepu internetowego jest różnicą pomiędzy kwotą jaką zapłacił pan Mariusz, a kwotą zapłaconą przez hurtownię akcesoriów.
Podsumowując
Mimo tego, że dropshipper odgrywa główną rolę w procesie zamawiania i realizacji, jest on całkowicie niewidoczny dla końcowego klienta. Po otrzymaniu paczki na przesyłce będą znajdować się tylko adres zwrotny i logo sklepu internetowego. Jeśli klient otrzyma niewłaściwą przesyłkę, skontaktuje się ze sklepem, a ten z kolei będzie koordynować zwrot „za kulisami” z hurtownią, aby wysłać odpowiedni przedmiot.
Pracownik hurtowni nie występuje dla końcowego klienta. Jest on jedynie odpowiedzialny za przechowywanie i wysyłanie produktów dropshipping. Za resztę: marketing, tworzenie witryn internetowych, obsługę klienta – odpowiada sprzedawca.
Najpopularniejsze wpisy
5 wyzwań kierownika magazynu
Zarządzanie magazynem jest kluczowym procesem, który nie tylko wymaga precyzji…
Co oznacza Cyfrowy Paszport Produktu…
UE zamierza wprowadzić mechanizm elektronicznych dokumentów, który pozwoli użytkownikom śledzić…
9 kroków do skutecznego wdrożenia…
Odkryj kluczowe kroki, które zapewnią efektywne wdrożenie systemu zarządzania magazynem…
Bezpieczeństwo w magazynie
Bezpieczeństwo w magazynie to podstawa działalności każdej firmy logistycznej. Zagrożenia…
Zobacz nasze realizacjeNasze realizacje
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system do zarządzania procesami logistyki magazynowej z rozbudowanymi modułami przyjęć i wydań magazynowych dla firmy Krakfach.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię sprzedaży B2B z rozbudowanymi modułami reklamacji i e-faktur dla firmy ART-MAR.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system elektronicznego obiegu dokumentów z rozbudowanym modułem pism przychodzących i wychodzących.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię B2B z rozbudowanym katalogiem produktów oraz integracją z Subiektem Nexo.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową platformę sprzedaży B2B z zaawansowanym systemem cenników, rozbudowanym filtrowaniem oraz wielokoszykowością dla hurtowni części elektronicznych Micros.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.
Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacją wewnętrzną w firmie.
Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, usprawniający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami
Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.
Zainteresowany wdrożeniem Systemu WMS w Twojej firmie? Porozmawiajmy.
Dane firmy
Asiston Sp. z o. o.
ul. Nad Przyrwą 13
35-234 Rzeszów
REGON: 061443359
NIP: 9212029007
KRS: 0000429107