Porównanie B2B i B2C
Systemy biznesowe obsługujące komunikację typu B2B lub B2C różnią się złożonością, zakresem oraz celem przeznaczenia.
Zarówno B2B jak i B2C to dwie formy transakcji handlowych. O występujących różnicach pomiędzy B2B a B2C przesądza przede wszystkim strona, na której rzecz wykonuje się zlecenie. Systemy biznesowe obsługujące komunikację typu B2B lub B2C różnią się złożonością, zakresem, celem przeznaczenia usług i kosztami, dlatego istotne jest aby wdrożyć odpowiedni system dla swoich klientów.
W relacji udział bierze wielu uczestników i wszyscy odgrywają bardzo ważne role w procesie produkcji i dystrybucji. W business-to-business mamy styczność z dużą wartością transakcji w przeliczeniu na dany podmiot, koszt pozyskania klienta jest dość wysoki a transakcje są powtarzalne na wynegocjowanych warunkach.
W ramach współpracy B2B możemy wyróżnić dwa rodzaje rynków:
- horyzontalny, który swoim obszarem obejmuje różne branże i na którym sprzedaje się często produkty i usługi niezwiązane bezpośrednio z produkcją,
- wertykalny, na którym handluje się w ramach jednej branży, bezpośrednio obejmującą towary związane z produkcją.
Usprawnij hurtową sprzedaż internetową w Twoim przedsiębiorstwie!
Dowiedz się więcej o Asiston B2B!
Firmy działające w ramach B2B zajmują się przygotowaniem ofert i zamówień, ich potwierdzeniem, dokonywaniem płatności, realizacją transakcji, wyszukaniem nowych ofert oraz wystawieniem dokumentów związanych z realizacją transakcji. O zakupie produktu bądź usługi decyduje grupa decyzyjna, a ceny często zależą w dużej mierze od wynegocjowanych wcześniej specjalnych rabatów. Transakcje w ramach systemu B2B mają charakter cykliczny. W sklepie internetowym, klient po zalogowaniu widzi produkty dostosowane do swoich potrzeb, w ten sposób ułatwiona jest możliwość znalezienia interesujących przedmiotów bez konieczności przeglądania całego katalogu. Firmy po zrealizowaniu zamówienia i zorganizowaniu dostawy, zobowiązane są do zapłaty otrzymanej faktury.
W przypadku relacji B2C jest to współpraca z klientem końcowym (business-to-consumer), mówimy wtedy o procesie sprzedaży produktów bezpośrednio konsumentom, czyli klientom indywidualnym.
Odbywa się on dzięki kontaktom firmy z klientami. Transakcja rozpoczyna się z inicjatywy firmy i są one zazwyczaj pojedyncze, w standardowych cenach i na ogólnych warunkach.
Wartość transakcji B2C jest zazwyczaj w przeliczeniu na jednego nabywcę nieduża i tym samym koszt pozyskania klienta jest stosunkowo niski. Firmy działające w ramach B2C zajmują się przygotowaniem oferty i zamówień, realizacją transakcji oraz wystawieniem dokumentów związanych z realizacją transakcji.
O zakupie produktu bądź usługi decyduje klient indywidualny. Sprzedaż w relacji buissnes-to-consumer nie jest cykliczna, gdyż klient sam decyduje o tym gdzie w danym momencie dokona zakupów. Podobnie jest w przypadku realizacji zakupów przez sklep internetowy, wyszukuje on sobie potrzebne produkty, a ich dostępność weryfikuje na podstawie wyświetlania się ich na stronie, a następnie dodając do koszyka dokonuje zakupu, wyboru sposobu płatności oraz dostawy. Ceny w relacji B2C są u wszystkich nabywców dokładne takie same, a płatności dokonuje się w punkcie sprzedaży gotówką lub kartą.
Najpopularniejsze wpisy
5 wyzwań kierownika magazynu
Zarządzanie magazynem jest kluczowym procesem, który nie tylko wymaga precyzji…
Co oznacza Cyfrowy Paszport Produktu…
UE zamierza wprowadzić mechanizm elektronicznych dokumentów, który pozwoli użytkownikom śledzić…
9 kroków do skutecznego wdrożenia…
Odkryj kluczowe kroki, które zapewnią efektywne wdrożenie systemu zarządzania magazynem…
Bezpieczeństwo w magazynie
Bezpieczeństwo w magazynie to podstawa działalności każdej firmy logistycznej. Zagrożenia…
Zobacz nasze realizacjeNasze realizacje
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system do zarządzania procesami logistyki magazynowej z rozbudowanymi modułami przyjęć i wydań magazynowych dla firmy Krakfach.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię sprzedaży B2B z rozbudowanymi modułami reklamacji i e-faktur dla firmy ART-MAR.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system elektronicznego obiegu dokumentów z rozbudowanym modułem pism przychodzących i wychodzących.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię B2B z rozbudowanym katalogiem produktów oraz integracją z Subiektem Nexo.
Dla naszego Klienta – hurtowni podzespołów elektronicznych Micros – stworzyliśmy skalowalną i intuicyjną platformę sprzedaży B2B, którą wyposażyliśmy w system filtrów, moduł negocjacji oraz wiele innych nowoczesnych rozwiązań.
W ramach naszej realizacji dla FotoGift4u przygotowaliśmy oparty o narzędzia Asiston WMS i Asiston Produkcja, zintegrowany system pozwalający na automatyzację procesów magazynowych i produkcyjnych.
W ramach naszej realizacji dla firmy PESTAR zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy elektroniczny obieg dokumentów. System Asiston EOD wyposażyliśmy także w dopasowane do potrzeb organizacji funkcjonalności, które pozwoliły na usprawnienie kluczowych procesów biznesowych.
Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.
Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacją wewnętrzną w firmie.
Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, usprawniający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami
Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.
Zainteresowany wdrożeniem Systemu WMS w Twojej firmie? Porozmawiajmy.
Dane firmy
Asiston Sp. z o. o.
ul. Nad Przyrwą 13
35-234 Rzeszów
REGON: 061443359
NIP: 9212029007
KRS: 0000429107