Kody kreskowe – tani i skuteczny sposób identyfikacji produktów
Kody kreskowe są narzędziem ułatwiającym prowadzenie współczesnego przedsiębiorstwa. Pozwalają gromadzić informacje w sposób graficzny, a tym samym redukować koszty i oszczędzać czas. Obecnie na rynku funkcjonuje kilka rodzajów kodów kreskowych, a każdy z nich zawiera unikalne dane.
Kody kreskowe (ang. Barecode) są obecnie najpopularniejszą metodą identyfikacji. Znajdują zastosowanie m.in. w procesie produkcji, magazynowania, dystrybucji czy sprzedaży. Kody kreskowe zazwyczaj przyjmują kształt prostokąta, jednak dopuszczalny jest również kwadrat. W kształcie tym umieszczana jest kombinacja czarnych pionowych linii oraz odstępów (spacji) o różnej szerokości. Linie te odpowiadają określonym liczbom oraz symbolom, które zawierają dane, pozwalają rozróżniać produkty, a także informacje o nich. Każdy kod posiada unikalny wzór, który się nie powtarza. Do ich odczytu służy czytnik wyposażony w wiązkę laserową.
Podstawowymi informacjami, które zawierają kody kreskowe są:
- data produkcji oraz przydatności,
- kraj, z którego pochodzi,
- dane dotyczące producenta,
- cena produktu.
Kody kreskowe można podzielić na podstawowe typy:
- numeryczne, które składają się tylko i wyłącznie z cyfr,
- alfanumeryczne, które są połączeniem zarówno cyfr, jak i liter,
- 2D (dwuwymiarowe), będące unikalnym wzorem, stworzonym z kropek.
Zarówno kody numeryczne, jak i alfanumeryczne zaliczane są do kodów jednowymiarowych.
Ponadto wyróżnia się następujące rodzaje kodów kreskowych:
Kod 39 – jednowymiarowy, alfanumeryczny kod, spotykany przede wszystkim w elektronice, opiece zdrowotnej i rządzie. Do jego stworzenia wykorzystuje się małe i duże litery angielskiego alfabetu, cyfry, znaki interpunkcyjne, znaki specjalne, symbole matematyczne.
Kod 128 – stosowany głównie w branży transportowej oraz na opakowaniach, zdecydowanie krótszy od kodu 39.
UPC – pierwszy ujednolicony kod kreskowy produktów. Może przybierać dwie formy:
- UPC-A, składający się z 12 cyfr,
- UPC-E składający się z 6 cyfr.
EAN (Europejski Kod Towarowy) – nadzbiór kodów UPC. Posiada kilka wersji, jednak najczęściej wykorzystywana jest ta, składająca się z 13 cyfr. Cechą charakterystyczną kodu EAN jest umieszczanie cyfry kontrolnej na ostatnim miejscu kodu. EAN stosuje się w handlu, przemyśle oraz logistyce. Wykorzystywany jest również do oznaczania książek.
Kod QR – to kod, który za pomocą pikseli umieszczonych w kwadratowej siatce, przechowuje informacje, które można odczytać za pomocą urządzenia cyfrowego. Kody QR wykorzystywane są m.in. w łańcuchu dostaw (pozwalają zlokalizować produkty oraz odczytać o nich informacje) czy marketingu.
Co oznaczają 3 pierwsze cyfry kodu kreskowego?
Trzy pierwsze cyfry kodu kreskowego oznaczają kraj pochodzenia produktu. Numer ten nazywany jest prefiksem. Każdy kraj posiada swój indywidualny numer identyfikacyjny. Polsce został przyporządkowany numer 590.
Czytanie etykiet jest jednym ze sposobów na robienie świadomych zakupów. Wystarczy sprawdzić, jakie są pierwsze trzy cyfry kodu, aby wiedzieć z jakiego kraju pochodzi dany produkt.
Obecnie najczęściej możemy spotkać kody kreskowe, pochodzące z krajów takich jak:
00 – 13 USA i Kanada
30 – 37 Francja
40 – 44 Niemcy
49 – Japonia
50 – UK
471 – Tajwan
628 – Arabia Saudyjska
629 – Zjednoczone Emiraty Arabskie
690 – 695 Chiny
740-745 Ameryka Środkowa
Po trzycyfrowym identyfikatorze kraju umieszczany jest kod producenta. Każdy producent posiada własny kod. Jeśli producent wytwarza kilka produktów w ramach jednego przedsiębiorstwa, to są one oznaczane tym samym kodem. Kod producenta może składać się z czterech lub pięciu cyfr.
Kolejno w sekwencji, między ósma a dwunastą cyfrą, umieszczany jest pięciocyfrowy kod produktu. Nadaje go producent dla każdego ze swoich produktów. Kody produktów nie mogą się powtarzać.
Na końcu kodu (dwunasta cyfra) umieszczana jest tzw. suma kontrolna, która określa poprawność wygenerowanego kodu.
W czym może pomóc szybka identyfikacja produktu?
Kody kreskowe generują większą wydajność operacyjną. Dzięki nim możliwa jest obsługa klienta na wysokim poziomie. Poprawie ulega wgląd w najważniejsze procesy biznesowe przedsiębiorstwa oraz praktyki w obszarze zarządzania.
Implementacja kodów kreskowych jest sposobem na:
- eliminowanie błędów wynikających z ręcznego wprowadzania danych przez pracowników,
- skrócenie czas odczytywania i wprowadzania danych,
- ułatwienie procesu kontrolowania zapasów,
- szybsze podejmowanie decyzji – zeskanowanie kodu daje dostęp do dużej ilości informacji zgromadzonych w jednym miejscu,
- redukcję kosztów i czasu, związanych ze m.in. ze szkoleniem pracowników.
Kody kreskowe są powszechnie stosowane w przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją, handlem czy logistyką. Cechą, która je wyróżnia jest możliwość zapisywania informacji (np. o kraju pochodzenia, danych dotyczących producenta, ceny) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w sposób efektywny. Dzięki nim operacje zachodzą automatycznie, odczyt jest szybki, a błędy eliminowane są do minimum.
Najpopularniejsze wpisy
5 wyzwań kierownika magazynu
Zarządzanie magazynem jest kluczowym procesem, który nie tylko wymaga precyzji…
Co oznacza Cyfrowy Paszport Produktu…
UE zamierza wprowadzić mechanizm elektronicznych dokumentów, który pozwoli użytkownikom śledzić…
9 kroków do skutecznego wdrożenia…
Odkryj kluczowe kroki, które zapewnią efektywne wdrożenie systemu zarządzania magazynem…
Bezpieczeństwo w magazynie
Bezpieczeństwo w magazynie to podstawa działalności każdej firmy logistycznej. Zagrożenia…
Zobacz nasze realizacje
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową platformę sprzedaży B2B z zaawansowanym systemem cenników, rozbudowanym filtrowaniem oraz wielokoszykowością dla hurtowni części elektronicznych Micros.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.
Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacje wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowanie oraz wdrożenie zaawansowanego systemu sprzedażowego, pozwalającego na dynamiczne dopasowanie do oczekiwań i potrzeb klienta
Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, ułatwiający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami
Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.
Nasze realizacje
Dane firmy
Asiston Sp. z o. o.
ul. Nad Przyrwą 13
35-234 Rzeszów
REGON: 061443359
NIP: 9212029007
KRS: 0000429107