Jak wybrać program finansowo-księgowy do swojego przedsiębiorstwa?
Kiedyś nadzorowanie oraz prowadzenie finansów dla firmy było dosłownie papierowym procesem, obejmującym księgę rachunkową, dużą ilość kolumn i ołówek potrzebny do rejestrowania podstawowych danych finansowych firmy. Jednak w erze cyfrowej nawet najmniejsze przedsiębiorstwo może korzystać z szerokiej gamy oprogramowania księgowego dla firm dostępnych na rynku. Oprogramowanie księgowe może nie tylko pomóc w zmniejszeniu liczby błędów ludzkich w obliczeniach, ale także uzyskać wgląd w działalność firmy, którego nie można było zobaczyć w formie papierowej — na przykład generowanie prognoz sprzedaży na następny kwartał czy wskazanie najmniej opłacalnej usługi.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze programu finansowo-księgowego?
Wybór programu finansowo-księgowego dla swojego przedsiębiorstwa może okazać się niezwykle trudny. Należy skupić się na kilku kwestiach jednocześnie, tak aby wybrany program był zarazem pomocny, intuicyjny w obsłudze, dostarczał potrzebnych informacji, a przy tym posiadał odpowiednie wsparcie techniczne. Programy te będą różnić się w zależności od specyfiki firmy oraz jej wielkości.
Najłatwiej jest w przypadku dużych firm, które zazwyczaj mają swoje działy księgowe i potrzebne im informacje mogą uzyskać niemalże od ręki. W przypadku mniejszych firm wygląda to nieco inaczej dlatego, że dużo z nich korzysta z usług zewnętrznych biur rachunkowych. Kontakt z księgową nie jest już taki szybki jak w przypadku własnego działu księgowego oraz widoczny jest brak dostępu do danych.
Biura rachunkowe nie chcą udzielać dostępu do danych nawet właścicielom firm ze względu na ryzyko ich zmiany nawet w sposób całkowicie nieświadomy. Co wtedy? Pozyskanie programu księgowego przez podmiot nie będący biurem rachunkowym nie jest najłatwiejsze. Ponadto, aby korzystać z takiego programu trzeba wykazać się specjalistyczną wiedzą z zakresu rachunkowości i księgowości, aby wiedzieć gdzie znaleźć potrzebne dane oraz jak z nich korzystać w najbardziej efektywny sposób.
W jaki sposób wybrać oprogramowanie do swojego przedsiębiorstwa?
Podstawowy krok jaki należy podjąć przy wyborze programu finansowo-księgowego to przeprowadzenie dokładnej analizy potrzeb, która zaspokoi jednocześnie potrzeby finansowe jak i zarządcze. Powinna być dogłębna, poruszać jednocześnie kwestie oczywiste oraz te trudniejsze, które wymagają dłuższego przemyślenia. Należy podejść do tego bez pośpiechu po to, aby nie powtarzać tego procesu w ciągu najbliższych kilku lat. Jeśli na tym etapie zaplanujemy prawidłowo cały proces, unikniemy konieczności zbyt szybkiej zmiany oprogramowania.
Bardzo istotna jest również liczba użytkowników, którzy mogliby korzystać z programu równocześnie. Im większe możliwości w tym zakresie, tym większe szanse, że program jest w bardzo dobry sposób wspierany przez producenta. Ponadto, należy pamiętać o tym, że wybierając program finansowo-księgowy od producenta, który już długi czas jest na rynku i ma zbudowaną swoją pozycję to istnieje dużo większa szansa na to, że program będzie działał sprawnie i w pełni spełni nasze oczekiwania.
Wsparcie techniczne jest niezwykle istotne. Jednym z błędów popełnianych przez firmy przy zakupie oprogramowania księgowego jest przekonanie, że nie muszą w ogóle wiedzieć nic o rachunkowości finansowej, ponieważ oprogramowanie po prostu zajmie się tym w całości. Bardzo często, nawet wśród najbardziej doświadczonych pracowników pojawiają się różnorodne pytania. Możliwość skontaktowania się ze specjalistą jest dużym wsparciem.
W przypadku gdy producent rozwija programy, modyfikuje je, wsparcie techniczne gwarantuje stałą pomoc bez niezamierzonych przestojów.
Warto także zweryfikować, czy program jest zgodny z ustawą o rachunkowości oraz pozostałymi przepisami prawa. Należy sprawdzić jak często wprowadzane są aktualizacje, które gwarantują, że program stale będzie spójny z obowiązującymi przepisami oraz to czy są one płatne.
Kolejną ważną kwestią jest rodzaj prowadzonej działalności. Kilka różnych sektorów posiada wyspecjalizowane moduły lub pakiety dodatkowe, ponieważ muszą przechowywać wyspecjalizowane dane. W przypadku producentów może być konieczne zrozumienie zapasów, obsługi części i robocizny. Sprzedawcy być może będą musieli również poznać swoje zasoby za pośrednictwem programu sprzedaży.
Oszczędź czas i papier – wdroż system elektronicznego obiegu dokumentów już dziś!
Dowiedz się więcej o Asiston EOD!
Cechy systemu finansowo-księgowego
Konfigurowalny program finansowo – księgowy to najlepszy wybór. Jest to ważne po to, aby oprogramowanie mogło przewidywać wyzwania związane z finansami i mieć potencjał do rozwoju.
Efektywny program finansowo – księgowy powinien być m.in.:
Przyjazny dla użytkownika
Jeśli pracownicy doświadczają trudności w obsłudze systemu księgowego, firma jest bardziej podatna na błędy. Przyjazne dla użytkownika i łatwe do zrozumienia oprogramowanie pozwoli na efektywne zarządzanie pracownikami i biznesem.
Dokładny
Dokładność jest podstawowym elementem dobrego oprogramowania. System musi utrzymywać dokładne i aktualne salda m.in. na kontach indywidualnych. Rozbieżności mogą wystąpić z powodu awarii bazy danych lub problemów z serwerem, ale solidny program musi identyfikować i korygować błędy, które mogą prowadzić do niedokładności danych.
Ułatwiony dostęp
Przy prowadzeniu finansów firmy oraz podejmowaniu kluczowych decyzji, potrzeba szybkiego i efektywnego dostępu do danych. Funkcjonalny system umożliwia dostęp do ważnych informacji finansowych w dowolnym czasie i z każdego miejsca dlatego, że wszystkie dane i informacje są szyfrowane i bezpiecznie przechowywane na serwerze.
Asiston EOD z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach
Program finansowo-księgowy powinien w jak największym stopniu usprawnić działanie w firmie, ulepszyć komunikację, ułatwić dostęp do poszczególnych dokumentów wybranym osobom. Takim rozwiązaniem jest system Asiston EOD. Gwarantuje skrócenie czasu obiegu dokumentów, zwiększa bezpieczeństwo eliminując możliwość zgubienia bądź zniszczenia dokumentów, usprawnia organizację pracy.
Program zapewnia pracownikom dostęp do dokumentów w elektronicznej formie i dostarcza je w czasie rzeczywistym. Umożliwia to tworzenie rożnego rodzaju raportów, które będą podstawą do podejmowania decyzji w firmie. Ponadto, pomaga monitorować zyski i straty biznesowe w poszczególnych oddziałach, aby określić, które działy dobrze sobie radzą, a które wymagają poprawy.
Dane finansowe są najcenniejszą informacją dla przedsiębiorstwa i należy chronić je przed dostaniem się w niepowołane ręce. Systemy pomagają kontrolować księgowość przed ryzykiem oszustwa lub błędu. Ułatwiają zarządzać niektórymi biznesowymi procesami finansowymi i odpowiednio automatyzować różne zadania finansowych. Wybór odpowiedniego oprogramowania może ułatwić pracę personelowi, co sprawi, że będą oni bardziej produktywni.

Najpopularniejsze wpisy

5 wyzwań kierownika magazynu
Zarządzanie magazynem jest kluczowym procesem, który nie tylko wymaga precyzji…

Co oznacza Cyfrowy Paszport Produktu…
UE zamierza wprowadzić mechanizm elektronicznych dokumentów, który pozwoli użytkownikom śledzić…

9 kroków do skutecznego wdrożenia…
Odkryj kluczowe kroki, które zapewnią efektywne wdrożenie systemu zarządzania magazynem…

Bezpieczeństwo w magazynie
Bezpieczeństwo w magazynie to podstawa działalności każdej firmy logistycznej. Zagrożenia…
Zobacz nasze realizacjeNasze realizacje
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Dla firmy Ekolhouse zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy nowoczesną platformę sprzedażową Asiston B2B, która pomogła w usprawnieniu kontaktu z kontrahentami i zapewniła wiele dodatkowych udogodnień.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system do zarządzania procesami logistyki magazynowej z rozbudowanymi modułami przyjęć i wydań magazynowych dla firmy Krakfach.
Dla firmy ART-MAR zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię sprzedaży B2B, która pomogła usprawnić zarządzanie procesami i umożliwiła dalszy dynamiczny rozwój organizacji.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy wyposażony w rozbudowany moduł pism przychodzących i wychodzących system elektronicznego obiegu dokumentów, który pozwolił na automatyzację procesów finansowych w firmie Pyzak.
W ramach realizacji dla firmy Paxer zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy zintegrowaną z Subiektem Nexo i Przelewy24 internetową hurtownię B2B, która usprawniła proces zarządzania cenami produktów.
Dla naszego Klienta – hurtowni podzespołów elektronicznych Micros – stworzyliśmy skalowalną i intuicyjną platformę sprzedaży B2B, którą wyposażyliśmy w system filtrów, moduł negocjacji oraz wiele innych nowoczesnych rozwiązań.
W ramach naszej realizacji dla FotoGift4u przygotowaliśmy oparty o narzędzia Asiston WMS i Asiston Produkcja, zintegrowany system pozwalający na automatyzację procesów magazynowych i produkcyjnych.
W ramach naszej realizacji dla firmy PESTAR zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy elektroniczny obieg dokumentów. System Asiston EOD wyposażyliśmy także w dopasowane do potrzeb organizacji funkcjonalności, które pozwoliły na usprawnienie kluczowych procesów biznesowych.
Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.
Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacją wewnętrzną w firmie.
Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, usprawniający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami
Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.
Zainteresowany wdrożeniem Systemu WMS w Twojej firmie? Porozmawiajmy.
Dane firmy
Asiston Sp. z o. o.
ul. Nad Przyrwą 13
35-234 Rzeszów
REGON: 061443359
NIP: 9212029007
KRS: 0000429107