Rola sztucznej inteligencji w systemach zarządzania magazynem (WMS)
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje systemy zarządzania magazynem, optymalizując procesy, minimalizując błędy i zwiększając wydajność. W branży informatycznej trend wykorzystywania sztucznej inteligencji do różnych procesów ciągle rośnie. Jednym z produktów, w którym znajduje ona zastosowanie jest system WMS (jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszym autorskim systemie WMS, zapraszamy na Asiston WMS). Nowe technologie AI poprawiają śledzenie, zarządzanie zapasami i przewidywanie popytu, zapewniając bardziej efektywną logistykę.
Czym jest WMS?
WMS (Warehouse Management System) to system służący do zarządzania procesami obsługi magazynów wysokiego składowania. Dzięki temu narzędziu użytkownik może w czasie rzeczywistym nadzorować stan zapasów oraz ich lokalizacje, a także zarządzać procesami wydań, przyjęć czy przesunięć magazynowych. Systemom WMS zawdzięczamy też krótsze czasy realizacji dostaw zamówień, ponieważ zapewniają one efektywne wykorzystanie sił roboczych oraz optymalizują przepływ informacji.
Robotyzacja w magazynach – wydajność i precyzja dzięki sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja w połączeniu z dziedziną robotyki szybko wkracza w przestrzenie magazynowe. To właśnie tam możemy ujrzeć roboty o niesamowitych konstrukcjach, które wyręczają człowieka w jego codziennej pracy. Potrafią one między innymi pakować proste elementy, sortować paczki i transportować je z jednej lokalizacji do drugiej. Sztuczna inteligencja, w którą są wyposażone roboty, pozwala im dobrać optymalną trasę poruszania się po hali tak, by zoptymalizować czas wykonania pracy. Jeżeli dodatkowo taki robot jest wyposażony w kamerę, jest on w stanie identyfikować błędy polegające na przykład na nieprawidłowym oznakowaniu towaru lub umieszczeniu go na niewłaściwej lokalizacji. AI może też pomóc we wcześniejszym wykryciu defektów towaru. Wszystkie te atuty zwiększają wydajność, jakość i szybkość realizacji zamówień.
Chcesz zoptymalizować procesy logistyki magazynowej?
Dowiedz się więcej o Asiston WMS!Inteligentne raportowanie w systemach WMS – szybkie dostosowanie do zmieniających się potrzeb
Jednym z najistotniejszych elementów każdego systemu (z perspektywy kadry zarządzającej) są raporty. Dostarczają one informacji między innymi o statystykach sprzedaży czy wydajności pracowników. Zazwyczaj raporty są tworzone w sposób dedykowany dla użytkownika, tak by uwzględniał jego potrzeby. Te jednak mogą zmieniać się w czasie, a stworzenie nowego raportu wymaga często nakładu finansowego i zazwyczaj nie jest możliwe od ręki. W tym aspekcie z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja, coraz częściej obecna w systemach WMS. Jeżeli AI zostanie wcześniej nauczona przez twórcę oprogramowania struktury bazy danych, może samodzielnie tworzyć nowe raporty poprzez generowanie odpowiednich zapytań SQL. Dzięki temu użytkownik systemu w kilka chwil jest w stanie uzyskać konkretne dane, jakie w obecnej chwili są mu potrzebne, bez angażowania zespołu programistycznego.
Etyka i zagrożenia – czyli gdzie są granice?
Olśnieni atutami sztucznej inteligencji, często zapominamy o jej wadach i zagrożeniach związanych z jej używaniem. Kilka faktów, które należy mieć na uwadze, korzystając ze sztucznej inteligencji w systemach WMS:
- Odpowiedzialność za decyzje
Sztuczna inteligencja może się mylić i prawdopodobnie przekonał się o tym każdy, kto próbował zadawać podchwytliwe pytania Chat’owi GPT. Dlaczego więc mamy ufać, że jeżeli sztuczna inteligencja przewiduje wzrost popytu na dany artykuł, to faktycznie tak będzie? Trzeba pamiętać o tym, by traktować treści generowane przez AI jako sugestie, a nie fakty i samodzielnie weryfikować informacje.
- Brak zrozumienia
Dane wygenerowane przez sztuczną inteligencję często mogą być niezrozumiałe dla człowieka. Trzeba pamiętać o tym, że to w jaki sposób interpretuje ona zjawiska i fakty może się różnić od ludzkiej interpretacji, a jej decyzje i osądy mogą być trudne w odbiorze, co może wywołać efekt frustracji.
- Zagrożenia związane z prywatnością
Sztuczna inteligencja wdrożona w systemie WMS może „zaglądać” w każdy jego obszar, między innymi w informacje o pracownikach. Te mogą zostać wykorzystane do monitorowania ich wydajności, w sposób naruszający ich prywatność. Dane statystyczne zawsze wymagają dodatkowej analizy, a bezgraniczna wiara w raporty AI może prowadzić do stosowania nieuczciwych praktyk pracy.
Najpopularniejsze wpisy
5 wyzwań kierownika magazynu
Zarządzanie magazynem jest kluczowym procesem, który nie tylko wymaga precyzji…
Co oznacza Cyfrowy Paszport Produktu…
UE zamierza wprowadzić mechanizm elektronicznych dokumentów, który pozwoli użytkownikom śledzić…
9 kroków do skutecznego wdrożenia…
Odkryj kluczowe kroki, które zapewnią efektywne wdrożenie systemu zarządzania magazynem…
Bezpieczeństwo w magazynie
Bezpieczeństwo w magazynie to podstawa działalności każdej firmy logistycznej. Zagrożenia…
Zobacz nasze realizacjeNasze realizacje
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową hurtownię B2B z rozbudowanym katalogiem produktów oraz integracją z Subiektem Nexo.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową platformę sprzedaży B2B z zaawansowanym systemem cenników, rozbudowanym filtrowaniem oraz wielokoszykowością dla hurtowni części elektronicznych Micros.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.
Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacje wewnętrzną w firmie.
Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, ułatwiający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami
Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.
Zainteresowany wdrożeniem systemu w Twojej firmie? Porozmawiajmy.
Dane firmy
Asiston Sp. z o. o.
ul. Nad Przyrwą 13
35-234 Rzeszów
REGON: 061443359
NIP: 9212029007
KRS: 0000429107