System OMS jest platformą pozwalającą na śledzenie zamówień, sprzedaży, stanów magazynowych oraz realizacji z wielu różnych kanałów. Zamówienie przechodzi przez właściwy przepływ, zmieniając po drodze swój status, aż pojawi się w swoim docelowym miejscu.
System jest także miejscem, w którym zbierane są wszystkie informacje związane z zamówieniami m.in.:
- informacje o produkcie,
- kanały sprzedaży,
- klienci,
- poziomy zapasów i lokalizacja,
- dostawcy do zakupu i odbioru,
- drukowanie zamówień, kompletacja, pakowanie, przetwarzanie oraz wysyłka.
Standardowe wykorzystanie systemu do zarządzania zamówieniami zazwyczaj polega na użyciu dostępnych informacji o stanie magazynowym sprzedawcy – możemy sprawdzić dokładnie jakie produkty są dostępne oraz w jakiej ilości, a także w jakim magazynie się znajdują. System OMS przyjmuje każde zamówienie, które zostało złożone dowolnym kanałem sprzedaży (multi i omnichannel).
W momencie zarejestrowania zamówienia, dociera do magazynu razem ze wszystkimi potrzebnymi danymi. Platforma zarządzania zamówieniami wystawia prośbę o pobranie i zapakowanie zamówienia. Następnie rozpoczyna proces uzupełnienia wszystkich formalności związanych z dokumentami zakupu. Faktury i inne konieczne dokumenty są drukowane i wysyłane. Przygotowywane są również odpowiednie etykiety, aby zamówienie można było wysłać za pośrednictwem firmy kurierskiej.
W momencie, gdy zamówienie wychodzi z magazynu, system aktualizuje takie dane jak stany magazynowe i stan wysyłki. Proces nie kończy się jednak w momencie, gdy przesyłka znajduje się w rękach odbiorcy, a status zmienia się na „dostarczona”. System OMS proponuje także monitoring posprzedażowy, rejestrację i aktualizację innych systemów w przypadku zwrotu lub reklamacji.
Zobacz nasz system do zarządzania magazynem Asiston WMS.
Jakie są największe wyzwania w przypadku zarządzania zamówieniami?
Analizując zarządzanie zamówieniami w przedsiębiorstwie należy zwrócić szczególną uwagę na:
- ilość działów i potrzebę wyrazistości dla każdego z nich,
- inne systemy – najlepiej, gdy można zastąpić ich dużą część jednym systemem,
- kierowanie stanami magazynowymi i magazynami tak, aby konkretne zamówienie dotarło do klienta jak najszybciej, niezależnie od miejsca dostawy,
- sytuacje awaryjne – nie zawsze wszystko przebiega tak jak należy więc należy zapewnić wszystkim zaangażowanym użytkownikom wszystkie informacje oraz statusy operacji,
- wielość kanałów sprzedaży i ich integracja,
- logistyka oraz doręczenie zamówienia.
![magazyn](https://asiston.pl/wp-content/uploads/2023/05/system_oms.webp)
Jakie rodzaje systemów OMS dla e-commerce wyróżniamy?
Zależnie od wielkości, rodzaju i planów rozwojowych, przedsiębiorstwo może kierować swoimi zleceniami w różny sposób.
Przetwarzanie zamówień w sposób ręczny
Wiele firm nadal przetwarza swoje zamówienia przy pomocy ręcznych procesów. Przedsiębiorcy prowadzą listy za pomocą Excela, a informacje wysyłają e-mailem, ręcznie pakując przedmioty do wysyłki. W momencie, w którym działalność zaczyna się rozrastać, nieuniknionym jest wdrożenie zaawansowanego systemu do zarządzania zamówieniami. Istnieje wiele platform, które są odpowiednie dla małych i średnich firm.
Platforma e-commerce
W sytuacji dużej liczby zamówień oraz obsługi sklepu przez pojedynczą platformę e-commerce, istnieje możliwość zautomatyzowania (po części) procesów przy pomocy dostępnych narzędzi. Takie rozwiązanie ma jednak sporo wad dlatego, że pozwala na obsługę tylko konkretnego kanału sprzedaży. Nie zapewnia to pełnej obsługi i funkcjonalności.
Systemy ERP
Systemy ERP zapewniają całościowe usługi biznesowe, w tym także zarządzanie zamówieniami. Oprogramowanie ERP daje ogromne i zaawansowane możliwości jednak ma pewne wady tj. duże koszty oraz brak indywidualnego dostosowania systemu do użytkownika.
Rozwinięte platformy cyfrowe, rozwiązania chmurowe
Szczególnie zaawansowane technologicznie oprogramowanie do zarządzania zamówieniami, które w najlepszy możliwy sposób pozwala zintegrować wszystkie systemy zaangażowane w przetwarzanie zamówień, zapewnia pełną przejrzystość w czasie rzeczywistym.
Rozwiązania do realizacji, gdzie oprócz zaawansowanego oprogramowania mamy dostęp do fizycznej sieci podmiotów logistycznych sprawiają, że zarządzanie zleceniami w skali globalnej jest w pełni zautomatyzowane i zoptymalizowane.
W jaki sposób wybrać odpowiedni system do zarządzania zamówieniami w e-commerce?
Każde rozwiązanie będzie posiadało kilka ważnych funkcji, które będą mniej lub bardziej istotne dla Twojego przedsiębiorstwa. Dlatego warto zwrócić uwagę na kilka zasadniczych cech.
![sklep internetowy](https://asiston.pl/wp-content/uploads/2023/03/wpis-test-2.webp)
Cena. Na co zwrócić uwagę?
System do zarządzania zamówieniami OMS jest dużą inwestycją więc jego wdrożenie na pewno nie będzie łatwe bez wyznaczenia budżetu. Warto zwrócić uwagę na potencjalne oszczędności i możliwości rozwoju. Wysoce prawdopodobnym jest, że większa inwestycja szybko pozwoli nam znacznie zwiększyć sprzedaż.
Dostępne funkcjonalności. Dlaczego należy się im przyjrzeć?
Zacznijmy od stworzenia listy najpotrzebniejszych dla nas funkcji, w perspektywie co najmniej najbliższego roku. Kanały sprzedaży pozwolą określić Twoje główne wybory (w przypadku, gdy oferujesz dropshipping czy opcję kup online – odbierz w sklepie, będziesz miał dodatkowe wyzwanie). Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest funkcja, dzięki której można zapewnić przetwarzanie logistyki zwrotnej.
Dostępne integracje. Dlaczego są ważne?
Integracje z innymi systemami są o tyle ważne, że pozwalają pobierać dane z wielu różnych źródeł, co pozwala w pełni zautomatyzować procesy.
Skalowalność i rozwój systemu. Czy jest to możliwe?
Istotnym jest, aby system OMS w był w pełni skalowalny i rozwijał się wraz z naszym przedsiębiorstwem.
Wsparcie wdrożeniowe i wykwalifikowany zespół. Dlaczego jest to ważne?
W razie awarii może okazać się to szczególne istotne. Gdy taka sytuacja się wydarzy, nie będziemy w stanie przetwarzać zamówień, co może wiązać się ze stratą pieniędzy oraz zaufaniem klientów.
Automatyzacja i zminimalizowanie błędów. Przeniesienie wielu operacji i procesów do jednego systemu OMS pozwoli uniknąć ręczne przetwarzanie zadań i błędów. Systemy zostały także zaopatrzone we właściwe funkcje ostrzegania, które pomogą w zarządzaniu krytycznymi momentami.
Redukcja kosztów. System OMS pozwala dużo lepiej wykorzystywać wszelkie zasoby, co jest ważne w przypadku, gdy chcemy zminimalizować wszelkie koszty.
Wzrost sprzedaży. W pełni rozwinięty i zoptymalizowany system jest przystosowany do przyjmowania i realizacji dużej ilości zamówień i większego ruchu. Jest to równoznaczne z wyższą sprzedażą oraz wzrostem przychodów.
Zobacz nasze realizacje
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system usprawniający zarządzanie obiegiem dokumentów oraz komunikację wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie oraz wdrożenie nowoczesnej platformy sprzedażowej Asiston B2B.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy internetową platformę sprzedaży B2B z zaawansowanym systemem cenników, rozbudowanym filtrowaniem oraz wielokoszykowością dla hurtowni części elektronicznych Micros.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system kontroli przyjęć i wydań magazynowych z dedykowanym modułem handlowym w celu zoptymalizowania procesów kompletacji zamówień.
Zaprojektowanie systemu do kontroli przyjęć i wydań magazynowych.
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy platformę B2B, której głównym celem jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Celem zaprojektowania i wdrożenia platformy B2B jest zautomatyzowanie procesów sprzedażowych oraz zwiększenie zasięgu odbiorców, a także usprawnienie obsługi zamówień.
Wdrożenie systemu Asiston EOD miało na celu usprawnienie zarządzania, przechowywania oraz obiegu dokumentów, a także komunikacji wewnątrz firmy.
Głównym celem wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów była potrzeba usprawnienia zarządzania obiegiem dokumentów oraz komunikacje wewnętrzną w firmie.
Zaprojektowanie oraz wdrożenie zaawansowanego systemu sprzedażowego, pozwalającego na dynamiczne dopasowanie do oczekiwań i potrzeb klienta
Wprowadziliśmy elektroniczny obieg informacji oraz dokumentów, ułatwiający komunikację i współpracę pomiędzy oddalonymi ośrodkami
Zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system, który usprawnił i uporządkował pracę całego skupu, pozwalając rejestrować towary.
W ramach realizowanego projektu zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy zaawansowaną aplikację sprzedażową – Asiston B2B.
Nasze realizacje
Dane firmy
Asiston Sp. z o. o.
ul. Nad Przyrwą 13
35-234 Rzeszów
REGON: 061443359
NIP: 9212029007
KRS: 0000429107